Friesch Dagblad 30 mei 2015

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een ontwerp mag best een beetje prikkelen


Lone Aarup Poulsen is geen onbekende bij het Friesch Dagblad. De Deense art director ontwierp eerder onder meer de krant op tabloidformaat. Haar nieuwste creatie: de Wykein. “Een nieuwe bijlage maken, is een langdurig proces van hard werken.”


Tekst: Ellen Stikkelbroeck   Foto: She Came From North




Vormgeving is meer dan het juiste lettertype of de juiste kleur kiezen. Lone Aarup Poulsen leerde dat toen ze op de kunstacademie in Denemarken een gastcollege kreeg van Dick Hoogendoorn. De docent van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht leerde haar dat vormgeving niet over vormgeving gaat. "Vorm is een gereedschap waarmee je dingen kunt zeggen. Mijn focus ligt op de inhoud: wat wil je vertellen? Vervolgens kijk je hoe je dat het beste kunt vormgeven", zegt Poulsen. "Die conceptuele aanpak was nieuw in Denemarken in die tijd.”


Hoogendoorn vroeg haar om een trimester aan de HKU te komen studeren. Dat deed ze. "Het was als thuiskomen.” Ze wist meteen: na haar studie wilde ze in Nederland gaan werken. "Deens design is heel goed. Met name meubels en mode zijn echt top. Maar met grafisch ontwerp lag dat toen anders.” Voor een Deen is veiligheid heel belangrijk, zegt ze. "In die tijd zag je dat alles op elkaar ging lijken: donkerblauw, grijs en terughoudend. Veilig dus. Het was wel goed verzorgd, maar ook doodsaai!” Heel anders dan wat ze in Nederland ervoer. "Typisch voor Nederland is de brutaliteit. Het is hier uitgesproken, eigenwijs, expressief. Opeens werd mijn gereedschapskist veel groter. Ik kon me onderscheiden als ontwerper.”



Krantenwereld


Na haar afstuderen in 2000 pakte ze haar koffers en vertrok naar Amsterdam. Dat ze emigreerde, vond haar familie niet raar. "Ik kom uit een heel internationale familie. Mijn broer is getrouwd met een Duitse en woont in Parijs. Mijn moeder is half Engels. Ze zei altijd: ‘je moet je niet laten beperken door de grenzen van een land’. Toen ik vertelde dat ik naar Nederland wilde, zeiden mijn ouders: ‘ga maar lekker’.”


Ze solliciteerde bij grafisch ontwerper Will van Sambeek. "Een grootheid in de Nederlandse ontwerpwereld, maar ik kende hem niet. Ik was relaxed bij het sollicitatiegesprek; helemaal mijzelf. Dat maakte blijkbaar indruk.” Van Sambeek was op dat moment bezig met het restylen van de Volkskrant. Poulsen werd zijn assistent. "Hij werkte heel old school, deed alles met de hand – knippen en plakken. Ik vertaalde dat naar de computer. Hij heeft me alle kneepjes van het vak geleerd. Via hem ben ik ook bij het Friesch Dagblad terechtgekomen.” Samen met Van Sambeek vernieuwde ze de Sneinspetiele die tot dan toe op groot formaat verscheen.


Aangezien Van Sambeek zijn werkzaamheden wat begon af te bouwen, nam Poulsen meer en meer van hem over. "Toen hij met pensioen was, ben ik voor mezelf begonnen. Een half jaar daarna belde Lútsen Kooistra. Of ik de rol van Will van Sambeek voor het Friesch Dagblad wilde overnemen.” Het ontwerp voor de Sneinspetiele zoals die tot vorige week verscheen, was haar eerste grote opdracht als zelfstandig ondernemer.


Inmiddels heeft ze met tal van opdrachtgevers samengewerkt. Ze houdt van de variatie. "Altijd in beweging blijven is voor mij van belang, zonder dat ik een rusteloos persoon ben. Ik houd ervan om me helemaal in te leven in een bedrijf te verdiepen; te ontdekken: waar gaat het hier om? Als art director zit ik altijd op veel stoelen tegelijk. Ik houd me niet alleen bezig met vormgeving, maar ook met marketing, strategie, beeld- en fotoredactie, journalistiek en branding: hoe zet je een product in de markt?”


Een ontwerp moet niet gewoon een kopie zijn van wat anderen doen of er mooi uit zien. "Veel bedrijven zeggen: ‘zo doen we dat gewoon’. Dan vraag ik: ‘maar waar staan jullie voor? Wat doe je? En waarom? Wie is je doelgroep en hoe denkt die over jou?’ De antwoorden daarop probeer ik te vertalen in vorm.”



Brutaliteit


Haar stijl kenmerkt zich door de combinatie van het Deense vakmanschap en minimalisme ("ik ga voor kwaliteit en helderheid”) met een zekere Nederlandse speelsheid en brutaliteit. "Het mag soms best wat prikkelen.” Ze vindt haar inspiratie meer in de inhoudelijke kant dan in de vorm. "Vormgeving vind ik eigenlijk een vreselijk woord. Het is ontwerpen, in dienst van de opdrachtgever. Het is een heel lang proces van hard werken. Dat doe ik nooit alleen, maar altijd in dialoog met de opdrachtgever.”


Ze voedt zich met gesprekken die ze heeft met haar opdrachtgevers, maar ook andere dingen spreken haar creatieve brein aan. "Ik lees heel veel: boeken, tijdschriften, kranten, vakbladen. Ik ga naar lezingen. Ik wandel graag aan zee of in de natuur, houd van koken, maak m’n eigen kruidenlikeurtjes, struin rommelmarkten af op zoek naar oud design, heb een balkon vol planten, kijk documentaires en films. Mijn hersenen zijn altijd bezig.”


Haar creativiteit steekt ze niet alleen in haar werk als art director maar ook in het maken van kussens, wat inmiddels is uitgegroeid tot het merk She Came From North. "Als je in Amsterdam gaat wonen kom je de eerste jaren in versleten huurwoningen terecht. Vijf jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om een huis te kopen. Ik dacht: nu ben ik zelf de baas. Ik wilde dat mensen bij binnenkomst meteen het gevoel zouden krijgen: dit is het huis van Lone."


Omdat ze geen massaproductie uit China wilde, besloot ze zelf kussens te gaan maken. "Ik beschilder ze met de hand. Elk exemplaar is uniek. De kussens hebben een abstracte stijl; het lijkt op het licht over de zee. Het is expressief en minimalistisch tegelijk. Die kussens zeggen: dit ben ik. Zo is het met de vormgeving van een krant ook. De lezers die de nieuwe Wykein zien, zullen zeggen: dit hoort bij het Friesch Dagblad.”



Goede match


Met het Friesch Dagblad heeft ze een goede match, zegt ze. "Mijn Deense achtergrond past bij de Friezen. Geen gedoe, maar warmte en zorgzaamheid. Dat is echt uniek voor het Friesch Dagblad. Deze krant past qua stijl bij wat ik doe, hoe ik naar de wereld kijk en graag m’n werk doe. De krant is niet schreeuwerig, houdt niet van roddel, gebruikt niet vijfduizend verschillende kleuren, grote koppen en uitroeptekens.”


Nadat ze vier jaar geleden het ontwerp maakte voor het Friesch Dagblad als tabloid is ze nu (wederom) verantwoordelijk voor de nieuwe vormgeving van de weekendbijlage. "Het is altijd goed om na verloop van tijd te vernieuwen, om te voorkomen dat je vastroest in routine”, zegt Poulsen. De nieuwe frisse vorm van de Wykein past volgens haar bij de hedendaagse lezers. Aan de ene kant is er behoefte aan meer lucht, ontspanning en weekendgevoel; tegelijkertijd willen mensen meer diepgang. "Ik heb geprobeerd een goede balans te vinden tussen magazine en krant, tussen licht en zwaar, lifestyle en opinie.”


Vanuit de inhoud heeft ze gekeken naar de verschillende functionaliteiten. "Ik wil het de lezer makkelijk maken om de bijlage te lezen. Het moet voor hem meteen duidelijk zijn wat hij leest.” Een voorbeeld daarvan is de vormgeving van essays (zie pagina’s 24 en 25). Op deze pagina’s vindt de lezer geen illustraties maar – op het auteursfotootje na – alleen tekst. Het is meteen helder: dit is zwaardere kost waar je even voor moet gaan zitten.


Nieuw zijn de informatiebalken bovenaan veel pagina’s. "Het is een tweede laag van informatie. Hier staan leuke weetjes, statistieken. Je krijgt als lezer wat extra’s, het verhaal wordt in een context geplaatst. Je leert iets nieuws op een prettige, snelle, toegankelijke manier. Dit soort elementen maken het meer een magazine. Het wordt levendiger."




Curriculum vitae


Naam

Lone Aarup Poulsen


Geboren

1 februari 1973 in Aarhus, Denemarken


Opleiding

1995 - 2000 Master Visuele Communicatie aan de kunstacademie in Denemarken

1999 Trimester Grafisch ontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht


Werk

2000 – 2005 Assistent van Wil van Sambeek in Amsterdam

2006 – heden Zelfstandig art director en eigenaar van Lone Aarup Poulsen Visual Communication in Amsterdam

2010 – heden Oprichter en eigenaar van shecamefromnorth.com

• Consultancy on branding and on/off line publishing

• Brainstorming sessions and workshops

• Editorial and strategic concepts

• Design

• Content creation

• Ready-to-go printed and digital solutions

frieschdagblad.html

Keizersgracht 174

Kamer 201

1016 DW Amsterdam

The Netherlands

+31 (0)6 4212 1454